Saturday, 29 October 2011

GUASA

baru jua tadi pagi ku menukar tayar kancil ku tu..
malas jua kakal kan bejalan..
pebaik tayar baru..
bek ta mengupdate dikit2 blog ku ani..
sambil melayan lagu sofaz "terasa di syurga"..
dari malam tadi nda branti ulang2 mendangar lagu ani nganya..
syok kali ah..
wakakakakk..

ermm..
ada sapa2 yang merasai berurut ka?
berurut di mana ta kamu?
napa kamu berurut?

aku pun merasai  jua berurut..
nyaman liau..
lebih2 lagi mun banyak urat2 tersimpul masuk angin..
mun telabih dikit urutnya tu, konfem nangis..
wakakkakakk..

naa..
ani..
dari elken.. 


tau kamu apaka benda yang ku pegang ani?
papan urut yang diperbuat dari tanduk kerbau..
dengan guasa ani, nda payah lagi kamu memicit2 mun kan mengurut..
gosok tia nganya..
macam menyasah kain hari mulanya..
duii..
nda jua payah hantap nih..

mun kamu kan nyuruh adik kamu darjah4 pun ble sudah..
nda payah luan beskill hantap mun kamu mengurut guna guasa ani..
banar..
nda ku bedusta..
hehe..

cua ta kamu liat demo cara2 mengurut guna guasa ani..


naa..
mo ada minyak urut khasnya jua tu..
baru effective..
keluaran elken jua..
tapi mahal dikitla minyaknya atu..

aku..
guasanya nganya ku bali..
ku guna minyak urut yang biasa2 nganya ta..
yang murah dikit..
yang penting minyak dan ada rasa panas..
pantang guasa ani nda bulih terkena aing (air)..

kazen ku ada minyak aro guasa oil tu..
minta ku dikit biani..
naa..
ani ta jadinya pas diurut belakang ku ni


banyak banar angin di badan ku ni..
miani ta jadinya..
seminggu jua baru hilang merahnya tu..
tapi puas ati..
pas ku berurut tu ah..
ringan jadinya badan ku..
banar..
nda ku bedusta..

naa..
skang ani syok tia..
nda payah ke pusat urut lagi pasni..
urut nganya guna guasa..
jimat masa, wang dan tenaga..
wakakakk..

SATE IKAN

nda la ku peduli..
kopipes pun kopipes la..
yang penting puas ati..
wakakakakkk..


entri ku kali ani ku kopipes dari sini
iaitu mengenai sate ikan..
sebiji tu liau ku mengupi..
nda jua salah kali ah mun ku sebar2 kan arah dangan sekalian..
kamu merasai terdengar kian sate ikan ne?
ada bejual dipasar malam kian?

naa..
ndadakan..
kali kamu pun baru merasai terdengar..
wakakakakk

nda pa..
biar aku bagitau al-kisah sate ikan ani..



 Pengenalan

Sate ikan merupakan sejenis makanan ringan yang diproses daripada ikan yang mengandungi kandungan kadar protein yang tinggi serta enak dimakan.

Jenis-jenis ikan yang sesuai untuk diproses sebagai sate ikan adalah jenis-jenis ikan yang kurang kandungan lemak seperti ikan biji nangka, kerisi, gelama dan anak ikan merah.



ikan biji nangka (google image)


ikan kerisi (google image)


ikan gelama (google image)


anak ikan merah (google image)




Bahan-bahan Pemprosesan Sate Ikan




Cara-cara Pemprosesan Sate Ikan
a) Penyediaan Kuah
Halia dibuang kulit, dicuci dan dipotong halus sebelum dihancurkan. Halia dan lada putih yang telah dihancurkan dicampur dengan ramuan lain seperti, gula, cili boh, kicap cair, cuka, garam, serbuk perasa dan air.
Masak bahan campuran sehingga mendidih dan ditapis terlebih dahulu sebelum digunakan.

b) Penyediaan Ikan
Ikan disiang dengan membuang kepala, ekor dan sisik. Ikan kemudian dibelah dari bahagian bawah dan dibuka berbentuk 'kupu-kupu.' Bersihkan dari kotoran darah dan lemak.
Ikan yang telah siap dibersihkan, dijemur di bawah cahaya matahari sehingga kering (1 hingga 3 hari).
Ikan yang telah kering dinipiskan dengan menggunakan mesin penggelek. Ikan dicelup ke dalam kuah 5 hingga 10 minit, kemudian dibakar dalam ketuhar pada suhu 130 0 C hingga 140 0 C sehingga ranggup.
Sate ikan dibungkus dalam plastik sebelum disimpan atau terus dijual.



selamat mencuba!
apa ta gayanya tu ah sate ikan ne..



MENTEST

mak aih..
jam brapa sda ni kian..
ngalih ku membuat experiment..
ngamka ejaan 'experiment' ku tu?..
hehe..

bukannya experiment mengeluarkan biji durian tanpa dikopek kulitnya..
tapi experiment membuat image background transparent..

bukannya experiment bah tangahnya..
ejaan pun salah kedikau ani..
e.k.s.p.e.r.i.m.e.n..
naa..
ani bru ngam ejaannya..
wakakakakk..
apa kan motifmu ni liau?

bukan eksperimen bah banarnya yang ku buat tu..
baru kan mentest..
teliat blog dangan transperant background headernya..
atu ta kan mengikut jua..
wakakakakakk..

software apa ku guna?
rahsia..
selagi ndada dangan yang kan betanya..
wakakakakk

Friday, 28 October 2011

AKU LIFE -kerja mau relax,yang penting jalan-

sengal2 badan jua mun bekaraja ani eh..
atu ta jan luan kan stress mun bekaraja..
mesti mau relax dan enjoy..
biar apa jua gayanya..
yang penting karaja jalan..
wakakakakakk


buring eh..
banyak lagi kan di karajakan benda damit2 ani..
macam membuang kepala ikan bilis pla..
sangal nyamu!






haa..
miani ta baru syok..
buat keraja sambil limpang2..
dan becerita ma kawan yang ndada karajanya..
wakakakakakk!




Tuesday, 25 October 2011

7 FAKTA MENGENAI OTAK


edeh..
apakan ne tangahnya..
kan belajar sains ka ne..
wakakakakk!

napa 7 nganya tu kian..
anyway..
check it out..
-sumber kopipes-

1. 750-1000ml darah mengalir didalam otak dalam seminit atau lebih kurang 3 tin penuh Coca Cola.

2. Ketika lahir, otak mempunyai berat 350-400g, semasa dewasa, berat otak meningkat sehingga 1300-1400g .

3.Otak menggunakan 20% dari keseluruhan oksigen dalam badan

4. Otak boleh hidup sehingga 4 hingga 6 minit tanpa oksigen, kemudian ia akan mula mati. Jika otak tidak mendapat oksigen dalam 5 hingga 10 minit ia akan menyebabkan kecederaan kekal.

5. Waktu tidur adalah waktu yang sesuai untuk otak memperkukuhkan segala ingatan yang terjadi semasa kita berjaga

6. Berat otak manusia lebih kurang 2% dari berat keseluruhan badan tetapi ianya menggunakan 20% tenaga badan.

7. Semasa sedar, otak menghasilkan tenaga sebanyak antara 10 dan 23 watt dan mencukupi untuk menghidupkan sebiji mentol lampu

Monday, 24 October 2011

AKU LIFE -motto-

ani banar..

 



yeahh..
kata-kata himat kali ah..
wakakakakk..

AKU LIFE -blink2 -

edeh..
menayang buckle ka tu tangahnya..
silau jua lagi tu..
wakakakk..

AKU LIFE -mengail-

buring eh..
campin jua ku mengedit gambar kali ah..

ani time ku mengail di pelabuhan ne..
yang di likas atu..
di kk (kota kinabalu)..

sampai kan malam nda belurih..
wakakakakk..

 

Sunday, 23 October 2011

WHAT THE FRUIT IT IS?

ada sapa-sapa yang ble teka..
buah apakan ne?


Friday, 21 October 2011

IKAN KARUK DAN KURA2


naa..
ani ta haiwan peliharaan ku di rumah..
ani ya baru 1malaysia..
1komuniti..
sama2 di aing tawar..
sama2 mau paham..
sama2 mau kawan..
kecuali PATI..
wakakakakk..




Thursday, 20 October 2011

RESEPI MASAKANKU


nahh..
resepi ku arini..
tiba2 kan beresepi2 pla..
wakakakk..

resepi ku ni mudah, ringkas dan padat..
takut masin atau tawar?
ndakan terjadi di dalam resepi istimewa ku ani..
hehe..

bahan2 nya ialah :
1. mee goreng sedaap, bungkusannya warna merah (perisa belacan)
2. telor ayam sebiji
3. sosej 1/2 batang
4. nasi dengan jumlah secawan beras
5. air panas
6. nescafe "kopiko"

cara2 membuatnya :
1. mun masak megi goreng pun nda tau, ndala ku tau lagi..
2. masak telor goreng pun nda pandai kian?
3. malas ta ku ingau mun goreng sosej pun nda kamu tau
4. masak nasi?aku pun nda pas lagi ne..
5. nescafe "kopiko" atu nescafe segera tu lai.. tuang nganya dengan aing panas secawan..
so? mudahkan resepi ku ni..
wakakakakkk..
selamat mencuba! :)

BOLEHKAH KITA MENJADI SEPERTI ARTIS KOREA?

dari tajuk yang penuh makna atu..
kamu hayati ta..
renungila ia dalam2..

aku sedih banar dan rasa terkilan ari ani..
ramai kita ani suka banarkan konsep 1malaysia atu..
mangkali, dengan harapan orang kita ani di sabah/sarawak pun nda terpinggir bah oleh bisia ani..
tapi apa da jadi skang?
adaka juga perubahan daripada sebelum dan selepas konsep 1malaysia diperkenalkan?
mun ada yang sambung belajar ke semenanjung atu, ndada terasala kali..
tapi ada kita ani yang nda hampit ke semenanjung atu bah..
berjumpa diinternet pun jadi ta..
ble jua berhubung dan saling kenal-mengenali..
kita dengan bisia atu bukan senegara ka..
bukan luan basar hantap malaysia ani..
kita di malaysia ani, ada pelbagai etnik, budaya, suku kaum..
ada yang popular, dan ada yang xpopular..
yang popular di pedulikan, manakala yang xpopular diabaikan..
kenapa?
adakah kami ani artis?
yang boleh menjatuhkan jualan majalah hiburan gara2 kami xpopular??
kita..
ble tangkap apa yang mereka di sana cakapkan..
sebab kita berusaha agar mudah berkomunikasi dengan rakan senegara kita malaysia!
tetapi malangnya..
mereka ini lebih mudah paham bahasa indon berbanding bahasa orang senegara malaysianya sendiri..
kenapa?
inilah persoalan yang entah bila akan boleh terlerai..
sedih mengenangkan apabila sabah ni umpama "budak milo" di padang perlawanan bola sepak..
dan dilayan pun seperti "budak milo"..

aku ada ramai kawan beliau2 umurnya dari semenanjung..
rata2 mereka memang xguna cakap bahasa sabah..
tapi mereka paham bahasa sabah..
dan kita konfem la paham bahasa mereka..
xkira bahasa dari negeri mana pun disemenanjung (asalkan jangan pekat sangat)..
konfem aku ble paham..

sebab apa aku ble paham?
dari tabloid, rancangan tv sampai ke panggung wayang..
da selalu kena promote..
tapi sabah/sarawak?
sarawak ok lagi ada kuar tv sal iklan maybank..
balik2 jgk da kuar tv..
mungkin sebab pilihanraya aritu kali..

suatu ketika dahulu..
sabah pernah dicaci maki..
tapi malangnya..
benda yang dia caci maki tu pun benda orang PATI yang lakukan..
lucu..
kerna salah paham yang serius sehingga xdapat nak bezakan orang yang senegara dengan orang yang bukan senegara (PATI)..
bukan isu perkauman yang aku bangkitkan..
tapi isu 1malaysia..
ada yang xbisa mengenal orang senegaranya sendiri?!
mengenal maksudnya bahasa jiwa bangsa..

hmm..lau gue nulis gini kali lebih bisa di ngerti ya?
wakakakakk..
xpa..
akan ku perjuangkan..
agar kita ani nda terpinggir..
biar seribu halangan menduga..
termasuk orang kita ani sendiri yang telah hanyut..
dan sanggup melangkah dan memijak anak bangsa sendiri..
biarpun nda ramai follower..
biarpun risiko untuk blogging syok sendiri sangat tinggi..
namun ku kakal percaya pada daya ini..
wakakakakk..
siti hajah atupun bulih2 terkenal dan dikenali..
mun niat dan usaha atu seiring..
insyaallah..
jadi..
nda kamu bangga ka tu..
kita cakap mlayu sabah bisia sanang paham..
dan kita ani bekurapak pun bisia atu bulih paham?
xpa..
penulisan ku ni pun bukan jua dalam hantap bahasanya..
napa bahasa klante, tengganu, kedah dan negeri2 lain di semenanjung kita ble paham..
tapi sabah/sarawak inda dapat dipahami..
seolah2 kita ani strangger bagi bisia atu..
ntah ngam ka inda grammar ku tu betutuan orang putih..

mun korea2 atu..
sanang banar dipaham tu lai..
pebaik ndada melayunya nih..
kakal jua di paham..

anono sayo..arasso?<<ndala ku tau apa ertinya..tapi lebih miatu ta bunyinya korea atu..
wakakakakkk..

Wednesday, 19 October 2011

GAME RAHSIA DI CALCULATOR CASIO

bah..
kamurang ada calculator brand casio ka?
mun sudah ke ipt tu, ndakan calculator casio pun ndada?
calculator wajib ada jua tu..
mun nda, payah tu kan menjawab peperiksaan soalan maths..
wakakakk..
nah..
ani..
mun kan tau..
rahsia macam mana menngeluarkan game dari calculator casio kamu tu..
cua ta liat tutorialnya di vdeo bawah ani..


wakakakakakk.. :)
eh lai..
napa kedikau ketawa ani kian?

DISEBALIK PENGERTIAN NAMA KU

aina..
banar ka inda lagi google translate ani..
malay-english..
lain hantap banarnya kan maksud nama ku tu..
waakakakakkk..

 
klik pada gambar untuk paparan yang lebih besar

Monday, 17 October 2011

LIMAU KASTURY


ani limau apa kan ni..
limau kasturi ka ne?..
bukan limau ani ka yg nyaman mun dicampur bakso dan makasar tu..
tais liur tia ni sda lai..
baru cerita bakso ma makasar..

limau ani jua nyaman mun di buat aing minum!
awu banar..
pernah sda ku mentest ni tangahnya..
nyaman..

mun ada sirap dirumah atu, cua di campur limau ani..
mun nda nyaman..
andangnya kamu tu nda suka masam2..
wakakakk..

mun limau kasturi+asamboi+gula+aing+ais = kicai ping
order tia mun kan rasa..
di restoran sri keningau pun ada tu..
tapi mun kan mengorder di kfc 1B atu..
bah..
 malas ta ku ingau..

mun kan dibuat sambal pun nyaman ni lai..
kan pencecahan ikan goreng/bakar/salai..

limau ani bukan nganya sadap diminum atau di campur makanan..
tapi bagus untuk kecantikan muka..
jangan salah paham..
mun muka andangnya nda cantik, kakal jua tu miatu..
wakakakk..

tiap2 malam, sapu tia ke muka limau atu..
mun rajin, perah dulu..
kemudian aingnya sapu ke muka..
try tia..
mun pedih2 rasanya..
bagus tu..membunuh bakteria di muka..
tunggu 15 minit..
pastu basuh tia pakai aing biasa..
liat hasilnya..
apa kamu rasa..
atu baru sekali tu mentest..

mun seminggu?
jerawat, jeragat, panau dimuka atu kurang atau hilang..
pastu muka pun berseri2..
kulit pun gebu..

limau kasturi ani mun ditalan..
ada vitamin c, penyahtoksin, boleh mengurangkan berat badan, menyedapkan suara, menghilangkan batuk (gatal2 dikerongkong) dan membuang kahak..

naa..
limau ani sudah ta murah..
berkhasiat lagi..
nyaman lagi..!
try tia!
tapi mun gastrik, bek ta jangan..
wakakakk..

ANIMASI BERGERAK DENGAN LUKISAN DI ATAS SEKEPING KERTAS


 

syok eh meliat..
camna kan bisia bikin barang ani..
luan jua kreatifnya..
mun kita ani kan membuat barang cam ani bah..
tahun 2020 pun alum pakah dangan kan membuat..
wasting time ja orang koporat..
bek ta melabur saham di to2..
ada jua kan ditunggu..
wakakakk..

TEKNIK MENUKARKAN BEER MENJADI AIS



naa..
mun ndada keraja di rumah atu..
test tia..
nda semestinya beer nih..
yang penting begas minuman atu..
cola pun bulih jua tu..
sandi eh..
mun tegagar dikit..
jadi ais tia pla..
apa gayanya ni kian..
dangan kan minum (cola), jadi ais tia pla tiba2..
wakakakk..

ILUSI 2 BIJI NAT



 

naa kan..membari paning jua time mula2 meliat nat atu kan...
wakakakakkk

Sunday, 16 October 2011

SIGUP MAGIK




na..lain kan?
wakakakakk..
aku pun paning jua wa meliat video ani..
sigup atu pandai buntak..
padahal sama jua panjangnya sigup atu perasaan ku..
ilusi optikal ka ja orang2 tua..
atoya miatu..

Wardina tersasul secara live di tv3

woi!!
bisingla!!
baby banar jelama ani!!!

jiran ku ani bah membari panas banar..
memasang lagu luan hantap basarnya..
seblok tedengar..
mun lagu head banging nda pa ta jua,,
ani lagu indon tia..
lagu disko tia (ja orang kang ani,lagu2 clubing)..
sakit otak ku menerima impulsenya..
brapa kali sudah ku sound tu biani..
nda pandai merati..
mun ku humbalang speakernya tu ke laut..
ada yang betatak jua ni kang..
sabar ta nganya..

nasib ta ada ku tejumpa video wardina pengacara hmi di tv3 atu..
time blogwalking tadi..
terhibur jua dikit meliat ea ni tesasul..
lucu hantap perasaan ku ni tangahnya..
wakakakakk..

liat ta sndiri..live ni..

Saturday, 15 October 2011

REMAJA DAN FB

lalalalaa~

atoya..
baru mulih skolah trus update post arah pesbuk eh..
ani ta keraja anak2 kang ani..
canggih tia bah kang ani mun kan tau..
pa barang henfon..
ketinggalan zaman..
orang skang ni pakai fesbuk ma..
henfon pun mesti mau ada FESBUK ma..!
baru rugged..

tapi bagus banar kian untuk remaja bawah umur ani men fesbuk?
mari kita liat apa yang di khabarkan melalui berita harian hari ini..


sandi jua mun sampai ketagih!
tapi, camna ea tahu ni kian..?
wakakakk..

nah! tebaca kamu tu?!
sanggup bertindak ganas!
tapi kali tahap keganasannya tu nda la bah sampai tahap terrorist..
hehe..
paling2 pun kasi kuyak bantal..
nda pun menghumban henfon ke dinding (atu paling ganas sda tu..)
wakakakk..


ani nda ku tahu..
luan ta jua bah mun kan ponteng gara2 kan befesbuk nganya..
sedangkan kawan2 fesbuknya pun di kelas jua..
paling2 pun kan men game dota nganya tu..
lau nda pun game cs..
sanggup mencuri?
hmm..?
anak2 pati nganya tu..
mun anak2 kita ani, beusin jua..
paling2 dikit ta tu rm2 kan blanja skula..
cukup tu eh mun kan ke CC..
mun di kk ani, RM1 nganya sejam, bakinya membali kuih ta..
wakakakakk..

 bah..
ani banar jua tu..
mun dirumah nganya..
buring jua tu..
mun di bawa bliau becerita..
kang tekeluar ta cerita dato seri anwar tia, nik aziz tia..
lau nda pun, crita polis trafik tetido ditengah jalan (kan dikomplen kunun ke bukit aman..atoya..)..
naa..mau nda mau online ta nganya..
ngam lagi di rumah ada wireless..
buka tia mukabuku..
bekomen tia, bchat tia di sana..
lagi syok..
cerita pun masuk..ngam di ati..

mau kamu meliat anak2 ani bekeliaran nda tantu tujunya diluar atu kian?
mau??
cam anak pati atu, pastu itam lagi, bau lagi..
adehh..
mun yang muslim, tau nda tau, anak2 ani bemain ngan anjing lagi..
naa..sandi jua tu..
wakakakk..




ani pun ada jua banarnya..
tapi mun ari mulanya pun sama jua tu..
cuma lain nganya caranya..
mun dulu, pakai telepon rumah begosip tia tu sampai abis kredit..
selagi nda abis kredit telepon rumah atu..
slagi atu ta nda branti..
wakakakk..
pastu 'sms' henfon..
dulu jadi isu jua ni nda pandai branti..
sms nganya keraja..
nda pandai jari atu branti menaip..
sampai rusak bah keypad atu dikerajakan..

naa..kang ani ada fesbuk tia lagi..
lagi jimat..
komputer andangnya ada tia beampai dirumah..
wireless pun ada..
andangnya sifat manusia kan begossssippp nganya keraja..
nda kira yang tua ka, kanak2 ka..
mun nganya kan betanya khabar..
nda syok tu crita..
banar nda?
wakakakakk..

mun menurut pendapat aku la..
fesbuk dikalangan remaja..
budak remaja yang masih di bawah umur la..
bukan budak remaja ya umur 40-an atu..wakakakk..
ianya memang nda sesuai untuk di buka fesbuk atu setiap hari!!
palui pa kah..apa jua kan diliat di fesbuk atu..padahal kawan2nya kakal jua dijumpanya di skula..

mun budak lepas skula tingkatan 5 atu, nda jua hairanla..
kan bechat sama sahabat lama..
kan betanya sambung skola di mana tia kang ani..
haa..atu bagus..
untuk remja lepasan tingkatan 5..
melalui fesbuk cepat kita meliat khabar kawan kita tu camna..
sambung diploma ka kawan kita tu..
masuk plkn ka..
keraja stesen minyak ka..
mendapatkan informasi berguna dengan cepat melalui kawan2 kita tu..
mun ea dapat keraja bagus2, cepat jua kita tau, terus kita betanya camna apply keraja macam ea tu..
mun mengharap kena telepon bah..
tahun depan pun alum tantu pakah kena telepon..
wakakakk..


Friday, 14 October 2011

SAAT2 MANIS BERMAIN BERSAMA ANJING

janganlah kamu memandang hina dan jijik akan anjing..
berilah ia makan dan minum, dan kasih sayang..
kerna kadang2 anjing ni pun comel jugak..
wakakakakkk!
mun dipegang anjing tu, tau jua kamu camna kan dibersihkan..
1 cedok aing tanah, 6 cedok aing biasa..
bah, kamu tontonla saat manis time aku keraja biani..

video

sakit atiku kala2 meliat video ani..
aku pla yang nda brapa kan hampit goreng pisang..
kuyuk pla yang dibari makan..
diri ani merakam ta nganya..
wakakakak.. :(

HIDDEN

atoya..
gabungan hollywood, bollywood dan malaywood..
wakakakk..
baru nak logout mukabuku tadi..
ternampak la pla status zizan raja lawak mengenai filem..
Hidden arahan sameet baadkar..
yang dibarisi pelakon christoper athkins, ERRA FAZIRA , dan ellan dale
nda kamu kan meliat ka ni lai?
(hhuuuaahhhh~ngantuk eh,jam brapa kan ne sudah?)

kamu liat ta trailernya cerita HIDDEN ne..ndala aku tau apa yang hidden..
wakakakk..
mun rasa2 nya syok ceritanya ne, meliat ta kamu sok dipawagam..
13/10/2011 release datenya tu iaitu kelmarin?
(jam brapa tia bah ni sudah?kelmarin atau tadi?wakakakk..)


ani baru trailer ne..jangan pla kan emosi tengah2 malam ani teriak2 di bilik!
wakakakakk..

Thursday, 13 October 2011

I'VE GOT MY OWN PERSONAL PROJECT (wakakakakkk!)

ini kali la..
setelah penat bejaur semalam di alam maya..
aku suddenly terfikir ingin menghimpunkan beberapa blogger di malaysia dan dikelaskan mengikut negeri masing2..
sweet ka tu kali ah..
wakakakk..

aku kan menghimpunkan bisia ani ke dalam page baru ku tu..iaitu  bloggerz se-Malaysia
naa..mun siapa2 kan blogwalking atu pun syok jua bah tu nanti..
bulih ke semenanjung atau ke sarawak mahupun labuan sekejap meninjau apaka kejadian yang menimpa bisia yang nda masuk berita tv3 atu,,
ada rumahnya kena puting-beliung kah..
ada yang kampungnya banjir kan 10  meter dalamnya, tapi rumahnya kakal jua nda msuk aing..
wakakakk (tinggi jua rumahnya tu..)..
mun ada yang baik hati atu..
di follow jua diri ani mun kan di listkan ke dalam page bloggerz se-Malaysia atu..
ngeh,ngeh,ngeh..

bah,atu tia tu projek mega ku buat masa ne..

(curiga dengan blog yang da 3 tahun xupdate..kakal hidup ka jalama atu?)
walahualam..
mati atu pasti lai..
ianya jua nda menunggu kita kan mengupdate blog supaya kita ani ble bepadah yang kita ani kan mati..
banar nda?
renung2 kan tia dulu..

****

Wednesday, 12 October 2011

PENCEROBOHAN AKAUN (bukan akaun bank)

aku was hacked..
patut ta macam biul2 nganya mun kan log in..
nasibla bukan emailku untuk kerja di pakai..mun inda, mati eh..kedapatan projek juta2 ku tu..(wakakakakk)
sepa bah juakan menghack harta bendaku di alam maya ni kian..??ko ka anonymous ..kalau nda pun ko ka gaysec? keh3..atoya menuduh..
nda jua patut..buang masa kamu nganya tu kali ah mun kan menghack newbie a.k.a noob macam aku ni..
hhuuaahhh~(ngantuk eh)

erm..
mun ada sepa2 yang pernah login email, mukabuku, blog, website dan seumpamanya yang memaksa anda meminta password sehingga 2,3 kali sedangkan anda telah masukkan username dan password yang betul, na..atu tandanya kena hack tia tu..atau kata lain, telah dicerobohi..
paling sandi bila wujud content yang kamu nda pernah isi..
sebab apa dicerobohi?
menurut pandangan saya...
1. mungkin gurlpren/boypren anda yang ingin mengorek rahsia anda, takut ada kekasih lain di alam maya..wakakakk (selalu terjadi ya)
2. mungkin rakan sekerja anda yang ingin tahu apa yang telah anda terima (email) dari majikan anda atau klien anda..
3. mungkin ada pihak yang jeles dengan blog anda yang mempunyai flower yang ramai dan traffic yang sangat sibuk..sama ada pihak terbabit ingin mensabotaj atau ingin mempelajari selok-belok blog anda..
4. mungkin ada orang di luar sana saja2 secara random nak test power ilmu batin alam mayanya kali ah..
5. ndala ku tau lagi..wakakakk..

kalau kamu perasan sudah kamu macam telah dicerobohi di alam maya, apa yang kamu patut buat? 
menurut cadangan saya..
tukar password..wakakakk
yala, betulla bah tu..
tukar password pigi yang "strong" punya..yang sandi2 passwordnya..mun takut nda hafal passwordnya, kamu tulis ja bah di note henfon touchscreen kamu tu..
mun aku, bagus guna password yang macam pantun ka, lirik lagu ka, rukun negara ka..
sebab ianya general..mun kamu tulis dan save di dekstop password kamu tu, kakal jua nda kedapatan tu..cakap nganya kan menghafal chorus lagu (kununla..) wakakakk..

mun pengguna aktif online yang mau login hari2..
pastikan mun kan login atu (contoh)..
http://www.blogger.com
ke
https://www.blogger.com

pastikan ada "s" dalam http atu..
supaya kamu dapat login dengan lebih selamat..

lalala~

Tuesday, 11 October 2011

RESPON UNTUK GENK & CIK UNGU..

edeh..berespon ta jua banar komenku arah si genk ani..
cik ungu pun ea jua nie..hehehe..
kali ganas banar komenku tu kali ah..
miani bah tu lai maksud ku tu..ku paham jua napa kedikau atu membuat entri in b.m..untuk menarik pembaca,awu kan?

atutah kan 2K uda 'flower' mu tu..hehe..good job..

maksud ku yang banar2 ani dalam komen ku tu..
cua kita promote 'slang' sabahan dikit arah bisia ani..jangan yang luan mendalam ta..contohnya macam : 
"bah", "nda", "ndada", "sigup"..
miatu pun cukup tia tu..
bahasa komersial ka tu kali ah untuk sabahan..hehe
aku ni pun jua ramai kawan dari semenanjung..kakal jua ku betutuan melayu, tapi "bah", "nda" nya tu nda tinggal..
supaya apa?
supaya dorang dapat BELAJAR dan lebih mudah untuk mereka berkomunikasi dengan kita, dan kita ani jua pun sanang+selesa bekomunikasi arah bisia ani jua

macam bisia jua disemenanjung, guna bahasa/slang dari negeri masing2..bukannya mo "racist"..once again, bukan sebab "racist"..tapi kan promote bah tangahnya..
mun miani slang nya,ketahuan sudah dari mana..
contoh ::
dalam filem pun miatu jua..mun dalam filem nda dibuat ah, nda kita tau camna loghat kelantan(budak kelantan), loghat perak,kedah,KL, dan seumpamanya(kongsi)..dan banyak lagi la..
banarka..inda tu tangahnya?

miatu jua mun di blog..mun mau, bulih ta jua tu promote dikit2..
 mun inda, indada hal jua nih..
diri ani kan bepadah nganya..
lagipun pengisian blog hak individu/masing2..
tul x genk & ungu?
hehe..

nda jua semestinya kita ani kan bekurapak..
atu, kita2 ani nganya tu yang paham..
wakakakakk...

jangan marah a tangahnya.. :)

Monday, 10 October 2011

Perodua Bezza

perodua bezza..memang berbeza..
kalau mau beli kereta jangan alang2..
bagi yang berkemampuan tu, di sini la kereta buatan tempatan menjadi pilihan!
sepa yang nda kenal syarikat pengeluar kereta Perodua di Malaysia ni??
kalau dulu top kereta kancil (k-car)-jimat minyak, kereta kecik popular buatan Malaysia, tahan tukul, ble di upgrade mengikut kreativiti mengikut tema masing2, ble di upgrade jadi ala-ala kereta L2, L5 Mira(japan), ble taruh turbo, ble sumbat sound system yang mantapz dan ble di show off! wakakakk..
 dan sekarang, perodua bezza..hasil sentuhan pertama tempatan sepenuhnya tanpa meniru konsep Daihatsu yang memang memberikan kelainan dan amat memuaskan nafsu bagi keluaran perodua kali ini berbanding keluaran sebelumnya..
kenapa?
kamu tengokla sendiri ni gambar time pameran perodua bezza di KLIMS (KL International Motor Shows) di KL pada december 2010.. ingat,ani baru prototaip nganya ni..

cheh.."less than 4 metres overall length"..nda jua basar banar kali ni ah..
huhh..cun kan..nda taula, kena saman jpj ka ni a lampu biru2 ni..hehehe
cua kamu liat, emblemnya tu bah..berlampu lagi owh kan..baru laa..terbaikk..



ganaskan lampunya..bukan cincai.. 
ea ani damit2 sepet lampunya, mun terkena mata kamu ni belaing padih jua kali ah..



whooaaaaaa...!! bukan alang2 ow! mana mau cari kereta pintunya cam ani di malaysia ow?! paling2 yang ada pun jenis mpv atau van atau bas mini..hehe..
tapi, ok ka jua ni..?macam nda biasa pla nantikan..pastu pintu depannya pun besar tul la pla ble dibuka..



kamu tengokla sendiri dashboardnya ni..touchscreen ni lai..!!
ada kamu teliatkan button2 macam di kereta kamurang?ndada kan..
yang penting, ada kamu teliatkan gearnya??
ani gearnya auto ni lai, men pusing pakai jari nganya ni mun kan menukar gear..
jaga ja terbabas mun time kan nek bukit atau time kan paking kereta..
al-maklumla, biasa kita ani mun kan menukar gear diganggam abis2 kepala gear atu, ani inda eh..dipusing nganya pakai jari..hehe



ani mun nda teliat lagi kan lampu signalnya ni, ndala ku tau lagi..



lawa ka kerusinya ni..nipis lagi tu, dikit lagi cam kerusi racing pla kan..
untuk pengetahuan, kerusi depan atu lain dikit tu..ble berpusing ke kiri ke kanan cam kerusi opis..
nda juala luan hantap berpusingnya tu..tapi mun sengal2 time mendrive atu, ble kali ah dipusing2 dikit pinggang atu..keh3..



behunjar ta kamu di kadai nah mun ada bejual sport rim cam ani ne..mun nda kamu belurih..haha



mun nda puas ati meliat gambar, kamu liat ta videonya sendiri di bawah ani ..

iPhone 4S

ini kali laa...
iPhone 4S..
menurut pihak penanam epal ani, ujanya iPhone 4S ani bukannya iPhone 5..iPhone 5 tu nda jadi dikeluarkan tahun ani, tahun depan pakah..5 bulan lepas pelancaran iPhone 4S..
iPhone 4S akan dilancarkan pasarannya di AS pada 14 oktober 2011 ani, jadi mun kan sampai di Malaysia especially di Sabah ni nda ku tau pla..hehe..bukannya aku yang mengurus tu, maxis tu yang pigi mengurus..
ah?apa?..harga?
mun dalam USD atu macam murah pla..bergantung ma memory cardnya jua la..
mun 16gb-USD199, 32gb-USD299, 64gb-USD399..
naa kan..murah kan..
ea murah ani bukannya apa, sebab saham penanam epal ani jatuh tia 5% lepas ayahanda penanam epal ani si Steve Jobs branti jadi CEO dan meninggal pada 5 oktober baru2 ani, dan digantikan dengan CEO baru iaitu si Tim Cook..

ciri-ciri iPhone 4S :
touchscreen dan segi empat tepat..wakakakk!
nda bah..men2 ja skajap..
camera 8MP geng dengan sensor yang lebih tinggi,
processor A5 dual-core iaitu 7x lebih campin(laju/cekap) dari iPhone 4,
battery yang lebih tahan penggunaannya seiring tahap kecekapan processornya,
menggunakan iOS5 yang mempunyai iCloud dan iMessage (mun iPhone 4 ndada ne),

iCloud ani, mun ku nda silap paham, ea ni mun ko bertanyakan arah iPhone 4S, pandai ea ni berpadahkan laporan cuaca karang ani..
iMessage-mun kamu malas kan menaip mesej, yala, kan kadang2 kita ani tengah sibuk mendrift kereta tia, sibuk membersihkan tingkap yayasan sabah tia..gurlpren/boypren/laki/bini pla mesej tanya tengah buat apa.. bah, ngam2 lagi kamu dengar lagu 'tanak kampung' di handsfree, nda payah kamu sibuk2 kan menekan henpon untuk meliat mesej, tanyakan saja arah iPhone 4S kamu tu apa yang ditulis dalam mesej tu, biar ea tolong bacakan..pastu, mun kan mereply pun nda payah jua kamu taip, padahkan nganya apa isi hatimu atu arah iPhone 4S..biar ea tolong taipkan..ngeh3..

Hebatkan..?
tapi mun kamu nda puas ati dan nda paham pa yang aku padahkan..liat ta sendiri video di bawah ani..hehe

Sunday, 9 October 2011

TEKNIK SENAMAN MENGEMPISKAN PERUT

HEY YOU..! yes YOU! perut buncits mcm saya..wakakakakk!
pa barang buncits-buncits nie bro..nda remaja la lau buncits (biarpun kadang-kadang nampak kool) hehe..

bah..mari cua try test kasi kempis bah sket perut tu..nda jua lama bah..8 minit seja..tapi tambah warm up 2 minit = 10 minit.. Naa! 10 minit saja pun..kan ?! sementara boring2 menunggu buffering youtube tu, cua ta limpang-limpang paktikkan senaman ni..nda jua susah kali ah mun limpang nganya senaman..hihihii..

video

perasmian pembukaan blog


dengan ini..secara rasminya saya membuat blog saya..
sempena perasmian pembukaan blog saya ini, saya ingin bermukadimah dan memberikan teks ucapan saya..

bismillahirrahmannirrahim..









































































sekian ucapan saya..terima kasih..wakakakkakkk!


 *sekadar gambar hiasan..wakakakk!